Skip to content

Bäckängiter i världen

Vart tar Bäckängiterna vägen efter sina tre år på Bäckäng? Och hur har de tagit sig dit? Nio Bäckängiter som gett sig ut i livet berättar.

Bild på Erik Olsson

Ger goda råd i Bryssel

Erik Olsson, politiskt sakkunnig Europaparlamentet
Samhällsvetenskapsprogrammet, examen 2011

Visste du vad du ville bli efter examen?
– Inte vilket yrke, men mina ambitioner var att jobba samhälleligt genom påverkansarbete.

Hur hamnade du i Bryssel – och hur är det att bo där?
– Jag gjorde praktik här när jag läste statsvetenskap och sökte en ledig tjänst som politiskt sakkunnig. Bryssel är hem för människor ifrån hela världen, vilket skapar en väldigt välkomnande och varm atmosfär.

Vad är det bästa med ditt jobb?
– Det är väldigt få dagar då jag inte lär mig något nytt, vilket alltid varit en drivkraft för mig. Att dessutom få möjlighet att jobba med lagstiftning på europeisk nivå är väldigt spännande och givande.

Drömjobb med musik

Linnea ”Nea” Nelson, artist och låtskrivare
Estetiska programmet, examen 2013

Vad gör du just nu?
– Jag jobbar som artist och låtskrivare för BMG Scandinavia. Jag har alltid vetat att jag skulle jobba med musik och har hamnat där jag är tack vare mitt egna driv och min beslutsamhet.

Det låter som ett drömjobb – är det det?
– Det bästa är alla kreativa möten, alla resor och möjligheter att utvecklas. Jag har bott i Los Angeles i några vändor och där måste man visa framfötterna hela tiden och leva i hög puls. Men jag kan också njuta av de fina Venice-solnedgångarna. Fast det har alltid varit lika skönt att komma tillbaka till Borås!

Från barnteater till HBO

David Lindström, skådespelare i tv-serien Vikings
Estetiska programmet, examen 2014

Vad har du gjort efter examen?
– Jag fick min första roll i en kortfilm, och därefter var jag med i SVT-serien Blå ögon. Rollen i Vikings började mest på skoj på en öppen audition. Men så fick jag rollen. När vi filmar är det massor av förberedelser med manus och regissör, hår och smink, upp till 40 personer bakom kameran och hundratals framför, som grymma statister och stuntmän.

Vad är det bästa med ditt jobb?
– Att få leva ett helt annat liv än mitt eget när jag är på jobbet, men också att jag på fritiden drivs till att utforska världen för att skapa erfarenheter att använda mig av i yrket.

Vårdar barn i världen

Ann Brodén, barnsjuksköterska
Samhällsvetenskaplig linje, examen 1993

 Vad jobbar du med?
– Jag arbetar på en barnavdelning på lasarettet. Det bästa med mitt jobb är att ta hand om och ta ansvar för barn – det handlar om att arbeta med framtiden!

Hur har ditt arbete tagit dig ut i världen?
– Ända sedan fjärde klass har jag drömt om att åka till Afrika. Som barnsjuksköterska har jag fått möjligheten att arbeta som volontär på ett statligt lasarett i Malawi och ombord på Mercy Ships sjukhusfartyg när det låg förankrat utanför Accra i Ghana. Det var fantastiskt att vara med om.

Internationella framgångar

Linda Aziz, presschef, Europaparlamentet i Bryssel
Samhällsvetenskapsprogrammet, examen 2006

Hur minns du din tid på Bäckängsgymnasiet?
– Med glädje! Jag känner en stor tacksamhet till de lärare som gav mig den uppmuntran, kunskap, entusiasm och pedagogiska professionalitet som jag behövde inför mina universitetsstudier och en framgångsrik internationell karriär.

Kan man vara sig själv på Bäckäng?
– Bäckäng har en spännande mångfald av elever och en anda där jag kunde vara mig själv och respekterades av mina vänner och klasskamrater. Det var naturligtvis även en tid med mycket pluggande och prestationsångest, men när jag sprang ut på trappan med mössan i handen hade jag all anledning att tro på det jag sjöng – att framtiden är ljus!

Bäckäng blev vägen till drömmen

Sofia Lilja, arkitekt på Link Arkitektur
Naturvetenskapsprogrammet, examen 2002

Vad gjorde du efter studenten?
– Jag läste ett år på konstskola och sedan arkitekturskolan på Chalmers. I dag jobbar jag på ett av Nordens största arkitektkontor, och Bäckäng hjälpte mig absolut på traven till mitt drömyrke!

Hur då?
– På Bäckäng kan man utveckla vilt skilda sidor, vilket var precis vad jag behövde! För som arkitekt krävs en naturvetenskaplig grund, känsla för färg och form samt en social kompetens. Förutom studierna så djupdök jag i Bäckängandan, med föreningar, temadagar, teater, debatter, konserter och fester. Jag hade helt enkelt väldigt kul, vilket gjorde att jag orkade med studietakten.

Med respekt för det fria ordet

Tobias Rosvall, digitalchef sport på Bonnier Broadcasting
Estetiska programmet, examen 2004

Vad jobbar du med i dag?
– För att prata kvällstidningsspråk: CHOCKBESKEDET: ESTETEN BLEV JOURNALIST.

Hur förberedde Bäckäng dig för det yrket?
– Den speciella Bäckängandan, där alla respekteras och kan göra sin röst hörd, fick mig att på allvar inse att det fria ordet och öppen debatt är livsviktigt för vårt samhälle. Vi nöjde oss aldrig med enkla förklaringar utan försökte se bortom det självklara. Humor och kreativitet fanns alltid med i skolarbetet! Det har jag med mig i mitt arbete som journalist – varje dag!

Drama öppnade världen

Johan Hilton, författare, kritiker och förläggare
Estetiska programmet, examen 1996

Vad har Bäckängtiden betytt för dig?
– Bäckängsgymnasiet har format mig mer än jag har förstått. Inte minst för att jag fick utlopp för min kreativitet, både intellektuell och konstnärlig. Jag gick estetiska programmet, teaterlinjen, och uppbackad av min enastående teaterlärare Barbro Lord fick jag upp intresset även för världen utanför dramasalen.

 Vad har du särskilt fått med dig?
– Det var en plats där jag knöt några av mitt livs viktigaste vänskaper. Det är kontakter och minnen som jag fortfarande bär med mig.

Kritiskt tänkande och engagemang

Ann-Marie Ekengren, professor vid statsvetenskapliga institutionen, Göteborgs universitet
Humanistisk linje, examen 1990

Vad lärde du dig på Bäckängsgymnasiet?
– Min tid på Bäckäng innebar att jag fördjupade mitt intresse för samhälls­frågor och fick teoretiska redskap, förmedlade av engagerade lärare, för att överhuvudtaget kunna skapa egen kunskap. Kritiskt tänk­ande och att argumentera för sin sak, är andra saker jag har tagit med mig.

Hur minns du stämningen på skolan?
– Jag tror att mötet med så många andra duktiga elever sporrade mig att anstränga mig ännu lite mer. Stämningen på skolan minns jag som väldigt engagerad och det fanns ett rikt föreningsliv för alla.