Skip to content

UF – chans att testa livet som företagare

Elever som läser ledarskap eller design har möjligheten att starta och driva ett eget företag i trean.

Samarbete och entreprenörsanda sätts på prov – och coola produkter skapas. Textra, MiljöSam och SAC berättar om sina UF-äventyr.

MILJÖSAM UF

”Allt går om man vill – och man kan mer än man tror!”

Idén började med att gruppen funderade över vad de var bra på. Vi är alla intresserade av miljö och hållbar utveckling, och Caroline och Fanny är duktiga på att illustrera, berättar vd Wilma Björkman.

Resultatet blev MiljöSam, en pysselbok för barn som är fem år och uppåt. Den har gjort succé och sålt i nästan 350 ex, mest till privatpersoner, men också till skolor och sjukhus. Och under arbetets gång har UF:arna hittat dolda talanger.

– Jag trodde inte att jag skulle kunna vara social och ringa och prata med folk! säger Caroline Nilson som är marknadsförare.

Wilma håller med.

– Ja, det här bevisar att man klarar av mer än man tror.

Som en del i UF-projektet är eleverna med i olika tävlingar och på olika mässor för att presentera sina företag och produkter. MiljöSam fick pris för bästa vara på sin första mässa.

– Vi blev helt euforiska och anmälde oss direkt till fler tävlingar. Det var otroligt kul och lärorikt, säger Wilma.

Hon tycker att hon har lärt sig mycket om ledarskap, grupputveckling och samarbete. När MiljöSam deltog i SM i Ung företagsamhet skaffade de sig också värdefulla kontakter, som de hoppas få nytta av i framtiden.

– En person som kom fram undrade vad jag tänkt göra efter gymnasiet, och när jag berättade att jag vill läsa till civilingenjör i ekosystemteknik, visade det sig att hon hade en kompis som gått där, och sedan startat eget. Så det företaget ska jag hälsa på, säger Caroline.

 

SAC UF

”Att driva företag har varit tufft men givande”

Deras gympapåsar med stilren och praktisk design syns lite här och var på Bäckängelevers ryggar och runtomkring på stan. SAC står just för Stilren, Användbar och Chic och är egentligen en jätteenkel idé. En påse som går att hänga på ryggen. Men ändå något helt nytt.

– Vi såg att det fanns ett behov av snyggare gympapåsar som man kan ha som vanlig väska till vardags också, så då skapade vi en, säger William Högfeldt-Eberdal, som är marknadsförare för SAC.

Totalt är de sju personer som har jobbat tillsammans. Alla går naturvetenskapsprogrammet med inriktning ledarskap. UF-projektet har inneburit nya kunskaper och utmaningar: allt från att sätta en affärsidé till att bestämma typsnitt.

– Det har varit tufft men givande, säger Felicia Gabrielii Augustsson, som är SAC:s vd. Vi har lagt ned massor av tid, alla håltimmar och en hel del helger på företaget, men det är det ju värt!

Det roligaste har varit att arbeta med något praktiskt, det är de överens om.

– Att ha ett mål och som grupp uppnå det, att skapa något på riktigt och sedan få beröm och respons, det är rätt häftigt, säger William.

Påsarna finns i skinn och mocka i grått, svart och beige och med olika färger på snörena. Och de har sålt bättre än vad teamet trodde. Ett drygt hundratal via marknader och mässor.

– Det är riktigt kul när man ser någon man inte ens känner som har en SAC, säger William.

 

TEXTRA

”Vi har blivit både produktutvecklare och entreprenörer”

Textras grytduk kombinerar handduk, grytlapp och kastrullunderlägg i en och samma tygbit. Först tänkte vi bara göra snygga och klimatsmarta handdukar. Men vi fick rådet att sticka ut lite mer och produktutvecklade tills vi var nöjda, berättar Filip Hansson, vd.

UF-företaget Textras medlemmar går alla Naturvetenskapsprogrammet, så det händer att folk blir lite förvånade att de ägnar sig åt textilier.

– Den bästa feedbacken är när någon säger ”oj, vilken häftig produkt, har ni gjort den själva?” och sedan köper, säger August Ekström, marknadsförare.

De tycker båda att UF-arbetet har varit otroligt tidskrävande men så fascinerande att det inte har gått att låta bli att lägga all ledig tid på att ringa sponsorer, leta material och skriva affärsplan.

– Dessutom kan vi direkt testa om det vi lärt oss i skolan också funkar i praktiken, säger August.

Textra var ett av 200 företag som kom med till SM och fick träffa Prins Daniel och inspireras av andra elevers företagsamhet. Det har taggat dem att fortsätta på entreprenörsbanan.

– Flera av oss är sugna på att driva verksamheten vidare, kanske vid sidan om studierna. Vi har fått självförtroende och kunskap nog att klara av det, säger Filip.

August håller med.

– Jag har insett att jag är duktigare än jag trodde. Man ser folk på tv och är imponerad av vad de uppfinner och jobbar fram, men allt är ju inom räckhåll för oss också.